VIVA-narcist speaks out! Een VIVA plus verhaal over kolonialisme en de backpay-kwestie

selfie.jpg

Gisteren ontving ik een interessante tweet van een Indische schrijfster wiens werk ik uitermate waardeer en regelmatig naar verwijs. Op Twitter schreef zij: “Ik hoop wel dat je niet langer met mijn boek als accessoire in je tasje rondloopt. Dat 'Ons Indisch erfgoed' tot dit VIVA-narcisme heeft geleid vind ik diep bedroevend.” 

Au. Die tweet deed pijn. Niet omdat ik de mening van Lizzy van Leeuwen over mij van levensbelang vind, maar omdat het opnieuw laat zien hoe mensen die het voor zo’n 95% met elkaar eens zijn de oorlog aan elkaar verklaren om de 5% waarin ze van mening verschillen. Lizzy van Leeuwen is namelijk net als ik tegen Zwarte Piet, schreef een mooi stuk over de oorsprong van Geert Wilders’ xenofobie en heeft in haar boek Ons Indisch Erfgoed de pijnlijke geschiedenis van Indische organisaties overzichtelijk weergeven. Daarnaast vraagt ze regelmatig aandacht voor het slavernijverleden van Nederland in Indonesië. Je zou dus kunnen zeggen dat we een strijd delen, zelfs vanuit een soortgelijk perspectief. Waarom noemt ze mij dan een VIVA-narcist in plaats van een vriend of een ally?

Bovenstaande tweet past helaas in een tendens die ik vaker bemerk sinds ik schrijf over de koloniale geschiedenis van Nederland in Indonesië. De Indische wereld in Nederland is een wespennest, waarin men het belangrijker lijkt te vinden elkaar aan te vallen op kleine verschillen dan gemeenschappelijke gronden te onderzoeken. Discussies hierbij gaan daarbij niet alleen over inhoud, maar vooral ook over strategie. Tegelijkertijd is het de norm geworden om elkaar hier openlijk en grof op aan te vallen op “sociale” media, waardoor heel Nederland kan meegenieten met de interne discussies van post-koloniale migrantengroepen. 

Ik begrijp waar deze aanvallen binnen de ‘Indische’ discussie vandaan komen; ze hebben met name te maken met de nog altijd lopende backpay-kwestie* enerzijds (de salarissen en pensioenen van voormalig KNIL-militairen en Indische ambtenaren van tijdens de oorlogsjaren die nooit volledig zijn uitbetaald) en de collectieve erkenning** anderzijds (de overheidsregeling die is getroffen met een aantal Indische en Molukse organisaties, ter tegemoetkoming aan het niet uitbetalen van de salarissen). Voor de mensen die zich nog altijd inzetten om een volledige uitbetaling te bewerkstelligen, ben je een verrader als je gebruik maakt van de subsidieregelingen die zijn bedoeld om het Indische verhaal te vertellen. Al helemaal als het werk dat je maakt niet alleen over de backpay-kwestie en de Bersiap gaat, maar óók over verbinding zoeken met Indonesië. Want hoezo zou je als Indo aandacht vragen voor Nederlandse oorlogsmisdaden en samenwerken met Indonesië? Je weet wel, dat land van die schofterige Sukarno, van die agressieve Indonesiërs, die je Indische familie uit hun geboortegrond hebben getrapt? 

Na twee jaar schrijven op gewooneenindischmeisje.nl ben ik er wel een beetje achter hoe het werkt. Voor een grote groep Indische Nederlanders ben ik een verrader met een identiteitsprobleem die te pro-Indonesisch is. Alsof een inclusief en dekoloniaal geschiedenisverhaal per definitie in strijd zou zijn met de backpay-kwestie en die twee thema’s niet bij elkaar horen. Dat terwijl het blootleggen van racisme, van het koloniale apartheidsysteem en van koloniaal geweld huidige discussies en kwesties volgens mij juist kan verklaren. 

De vraag waarom de Nederlandse overheid besloot om Indische ambtenaren en KNIL-militairen niet te betalen over hun diensttijd tijdens de oorlogsjaren en de rol van racisme binnen dit besluit, wordt nauwelijks openlijk gesteld. In plaats daarvan heeft de PVV zich inmiddels opgeworpen als beschermheer van de back-pay kwestie, waardoor de nakomelingen van voormalige Indische ambtenaren en militairen zich opnieuw laten spannen voor het karretje van mensen die de Nederlandse koloniale geschiedenis alles behalve kritisch benaderen en daarmee racisme, islamofobie én xenofobie in stand houden. Oranje boven, lang leve de koningin die onze vaders, grootvaders en ooms liet vechten tegen hun eigen broeders. 

Het is een gemiste kans dat de gemeenschappelijke grond - kolonialisme - wordt genegeerd binnen de backpay-kwestie en dat Indische schrijvers en publicisten hierdoor opnieuw niet kunnen en willen samenwerken - elkaar zelfs kinderachtig aanvallen op twitter. Op deze manier blijkt opnieuw hoe de verdeel en heers technieken van een koloniale overheid nog altijd hun werk doen. Wat betreft Lizzy van Leeuwen begrijp ik de aanval nog minder, juist omdat zoveel van wat zij schrijft mij inspireert en in grote lijnen overeenkomt met mijn eigen perspectief op de geschiedenis. Juist zij zou verdeel en heers technieken moeten herkennen en een verschil van strategie niet de reden moeten laten zijn voor vijandelijkheid.

Terwijl ik nu in Jakarta ben voor een samenwerking met Indonesische kunstenaars besef ik dat koloniale oorlogen nog lang niet gestreden zijn. Ze spelen zich alleen niet meer af op het slagveld, maar vanachter een toetsenbord. Tussen Indonesiërs, tussen linkse Indo’s, rechtse Indo’s, minder rechtse Indo’s, minder linkse indo’s, trotse Nederlanders, minder trotse Nederlanders, trotse Indische Nederlanders, getraumatiseerde Indonesiërs, getraumatiseerde Indo’s, zogenaamd rationele wetenschappers, subjectieve wetenschappers, opportunistische politici en onwetende politici. 

Geen wonder dat we in Nederland nog steeds onze eigen geschiedenis niet snappen, laat staan kunnen samenwerken om de geschiedenis vanuit verschillende perspectieven te duiden. Ik word er af en toe moe van, maar ik besef ook dat diep zuchten en de schouders eronder zetten nodig blijft. En als dat niet werkt heb ik nog een andere uitweg: dan pak ik een VIVA of een ander suf blaadje om het verstand even op nul te zetten. De perfecte vorm van ontspanning voor een VIVA-narcist als ik. 

——

* Zie voor meer info over de Indische Kwestie: https://deindischekwestie.nl

** Zie voor meer info over de Collectieve Erkenning: https://www.dus-i.nl/subsidies/collectieve-erkenning-van-indisch-en-moluks-nederland

Reisdagboek van een Balinees (vertaald) - Mijn eerste dag in Nederland

10 mei 2019

Het was koud toen ik vandaag aankwam op het Centraal Station van Amsterdam. Mijn eerste keer in Nederland en de grauwe wind, kouder dan ik hem ooit gevoeld had, dook ongevraagd onder mijn kleren en blies haar kille adem langs mijn rug, nek en schouders.
Om mij heen hadden de mensen haast. Over het stationsplein liepen ze in snelle pas door elektrische schuifdeuren richting de perrons. Heftig telefonerend, met een huilend kind op de arm. Ik zag hoe een jonge vrouw haar koffie morste, terwijl ze al galopperend een tekstbericht probeerde te versturen.
‘Dus dit is hoe mensen hier leven,’ dacht ik en even flitste het beeld van Seminyak door mijn hoofd. Het strand van mijn eiland, bedekt met de luie lichamen van Europeanen, Australiërs en Amerikanen.
’Vijftig weken rennen, twee weken vakantie,’ had een Nederlander ooit tegen me gezegd terwijl ik hem een cocktail serveerde in het restaurant van mijn zus. ‘Je moet niet denken dat we rijk zijn. Mijn huur is duizend euro per maand. Dat is veel meer dan hier. Hard werken moeten we, hard werken.’
Ik was gefascineerd geweest door het gesprek. Duizend euro stond gelijk aan vijftien miljoen rupiah en toch hield hij nog geld over voor een vliegticket naar Bali. Vanaf dat moment wist ik dat ik hard moest sparen. Ik zette al mijn geld opzij om op een dag naar Europa te reizen en met eigen ogen te zien hoe het leven er daar uitzag.
Hier stond ik eindelijk, tien jaar later, op een tochtig plein in Amsterdam. Tussen de rennende mensen, zenuwachtig rinkelende trams, geconcentreerde fietsers en - gek genoeg – een politieauto waartegen twee agenten onderuitgezakt stonden te praten.
Wat een volk, die Nederlanders. Mijn hart zwol op en ik moest mijn benen toespreken om geen sprongetje te maken van geluk. De komende twee weken zou ik mijzelf helemaal onderdompelen in de Nederlandse cultuur. Ik was er klaar voor, klaar om te leren van dit volk dat duizend euro huur per maand betaalt en toch nog de hele wereld kan bereizen.

‘Sir, can I offer you a tour?’ Een kleine jongen met een rood petje, een witte trui en een rode bodywarmer tikte me op de schouders. Toen hij zag dat ik hem verbaasd aankeek draaide hij zich om en wees met zijn rechterduim over zijn schouder naar de tekst die op de achterkant van zijn bodywarmer stond. Meet the locals – Holland Tours stond er op. De tekst was omringd door een krans van geborduurde tulpen.
Ik had nog geen “yes” of “thank you” gezegd of de jongen duwde me al een flyer in de handen. Kunnen ze soms gedachten lezen, die Nederlanders? Ik kreeg het gevoel dat hij recht door mij heen keek en kon zien wat er in het binnenste van mijn hart gekerfd stond. Ik, Agung, ik had de afgelopen jaren geen grotere droom gehad dan reizen door Nederland. Ik wilde de cultuur doorgronden en de diepste zielenroerselen van de Nederlandse inwoners leren kennen, overtuigd dat ik veel van hun manier van leven zou kunnen leren.
‘What kind of tour would you like?’ vroeg de jongen. Zijn huid was glad en zijn witte tanden schitterden in het kleine beetje daglicht dat via een bleek en perspectiefloos wolkendek het plein bescheen. Zijn azuurblauwe ogen schenen me plotseling ondoorgrondelijker dan de Ijenkrater die ik ooit op Java had bezocht. Wat ongemakkelijk las ik de flyer met daarop de tours die hij aanbood.  

1. Visit the local market
Every morning – except on Sunday
Pick-up from hotel: 9.00 h.
Drop-off: 14.00 h.

Take a deep breath and jump into the world of fresh fish, creamy cheese, colorful flowers and dripping syrup cookies! Every morning local fishermen, cheese farmers, flower ladies and bakers gather at a small street in Amsterdam to sell their local products. Watch these friendly people negotiating with their costumers. Some even shout the price of their products every single second!

Market life is something that you must see, while visiting Holland. It is also a place where old indigenous people gather in their mobility scooters to drink some black coffee and gossip about the neighbors. It’s truly an experience.

You will have plenty of time to meet these locals and take photos. We recommend you to always say ‘Goedendag’ and ‘Bedankt’ – it’s a way of showing your good manners and intentions to the local people.

2. Traditional village tour: Dokkum – Urk – Staphorst
Pick up at hotel: 7.30 h.
Drop off at hotel: 19.00 h.  (dinner is not included)

Meet the indigenous people of the Netherlands! In this day tour you will visit three traditional villages, where time stood still. Enjoy traditional Dutch food like haring and cheese and watch local life happening in front of you. In every village we will visit one traditional family house. Most of them are part of what Dutch people call ‘rijtjeswoningen’. It’s mind blowing to see how people cook potatoes in their kitchen and how little children walk home together after school.

Off course you will have plenty of time to walk around and ask for photographs with the traditional families.* **

 *We recommend you to do this tour on Sunday when the locals dress up for church. Don’t forget your camera – these black outfits and women in stockings you don’t want to miss!

 **When you visit from November 15th – December 6th this tour also includes visiting a theater play. During this play indigenous people from the age of 15 till 80 years old will paint their faces black and sing children songs around a white old holy man. FUN GUARANTEED!

3. Visit a local birthday party
Pick up at hotel: 13.30 h.
Drop off: 17.30 h. (dinner not included)

Ready for a real Dutch experience? Visit a local birthday! Dutch birthdays are one of a kind! Nowhere else in the world you will find a birthday celebration like the ones of the Dutch. Their tradition of birthday celebrations goes further back then the celebration of Sinterklaas. It’s truly amazing to see how traditional families dress up when uncle Henk turns 50. Often, the preparations start a couple of days in advance, when Tante Annie buys a new sweater at C&A and the host buys some sausages, cheese and beer.

Don’t worry, you will feel at home! We will also explain to you every part of the birthday ceremony, like the hand shaking, the circle of chairs and the singing of songs.

4. Visit a local wedding

Unfortunately this wonderful day tour is never happening. Traditional Dutch wedding ceremonies are never open for public. Often, invited guests are only welcome for the ceremony and a small party after dinner. Dinner is only for closest family, so other guests have to wait behind a closed door.

If you still want to book this tour, we recommend you to book a lunch box with us and a binocular!

Ik was overrompeld door alle mogelijkheden. Ze klonken me alle vier even onbekend en exotisch in de oren. ‘I book them all!’ Zei ik enthousiast tegen de jongen. Hij knikte tevreden.

Morgenochtend word ik om half acht opgehaald voor de Traditional Village Tour. De inheemse jongen hield een kleine slag om de arm, want blijkbaar worden de snelwegen nog weleens afgesloten en zijn buitenlanders niet altijd overal welkom. Ik ben benieuwd, ik ga maar snel slapen. Morgen wordt vast een bijzondere dag!

Ik herdenk, maar 4 mei en 5 mei blijven hypocriet

Deze voordracht sprak ik uit op 3 november 2018, tijdens een bijeenkomst georganiseerd door Stichting Arq met als thema Wij Herdenken, elke generatie zijn eigen verhaal. Ik heb de tekst iets aangepast.

Het is februari 1945 en in Berlijn, in een straat die een paar maanden later vlak aan de grens van Oost-Berlijn zou komen te liggen, staat een jonge vrouw te strijken. Ze is 22 jaar. Haar vader en haar verloofde roepen naar haar, wanhopig. ‘Ga mee naar de schuilkelder!’ Het luchtalarm gaat af en verderop horen ze de eerste bom al in slaan. Haar verloofde trekt haar nu aan haar arm en smeekt haar mee te gaan. ‘Je bent gek geworden!’ roept hij. Maar ze blijft haar hoofd schudden en zucht. ‘Als ik telkens onderbroken wordt door het luchtalarm krijg ik mijn huishouden nooit op orde. Als het mijn tijd is om te gaan, dan ga ik.’

Haar verloofde en haar vader laten haar achter en rennen naar beneden. Als het luchtalarm is gestopt en de rust in de stad terugkeert, verschijnen ze weer in de woonkamer. De vrouw heeft al het wasgoed gestreken en al netjes in de kasten opgeruimd.

Op hetzelfde moment zit een jongen van negentien bij zijn ouders op een zolderkamertje in Amsterdam-Zuid. Hij is op dat moment al minstens twee jaar niet naar buiten geweest en heeft op die zolder les gekregen van zijn moeder. In de avond, om negen uur luistert hij stiekem en zachtjes een kwartier naar Radio Oranje. Hij schrijft de radio-uitzendingen mee op kladpapier en schrijft ze daarna netjes over in een groot schrift. Hij versiert de kantlijn met tekeningen en vult pagina’s vol inventarisaties van oorlogsmaterieel. Hij tekent verschillende soorten bommen, strategische routes, vlaggen en vliegtuigen. Hij moet wel, want anders verveelt hij zich kapot. Hij heeft zich er vaak over beklaagd bij zijn moeder, gezeurd dat hij naar buiten zou willen. Maar ze verbiedt het. De gele ster op zijn jas maakt het gevaarlijk. ‘De gemengde huwelijken zijn nog niet opgepakt,’ zegt ze. En ondanks dat de Duitsers constant grondgebied verliezen, mogen ze geen risico nemen. Hij haalt zijn schouders er inmiddels over op. Frankrijk is al bevrijd, België en ook het Zuiden van Nederland al. De oorlog zal nu toch wel snel over zijn?

Meer dan elf duizend kilometer verderop kijkt een Indisch meisje op van haar werk. Ze walgt van wat ze moet doen, maar ze heeft geen keus. Als slimme vrouw van Indo-Europese afkomst, die voor de oorlog naar de HBS ging en direct daarna al haar diploma’s haalde als typiste en stenografiste, werd ze in 1942 direct door de Japanners tewerkgesteld. Haar vader in de eerste instantie ook, maar die zit nu al ruim twee jaar in een kamp. Ze heeft geen idee waar en of hij überhaupt nog leeft. In de wijk waar zij woont, Polonia in Medan, mag ze zich alleen begeven binnen het prikkeldraad. Met de mensen buiten deze wijk mag ze geen contact hebben. Vriendinnen die ze voor de oorlog elke dag zag, heeft ze nu al drie jaar niet gezien.

Ze zucht. Zal de oorlog ooit stoppen? En zullen ze dan weer terug kunnen keren naar het mooie leven van daarvoor? Of heeft ze daarvoor teveel ellende gezien? Die rot Jappen. Hoe vaak is ze niet geslagen omdat ze weigerde dieper voor hen te buigen?

Een jaar later ziet het leven er heel anders uit. De jonge vrouw uit Berlijn en haar – inmiddels zijn ze getrouwd – echtgenoot, zijn op weg naar Amsterdam. Dat is de stad van haar man, waar hij tijdens de oorlog werd opgepakt omdat hij had geweigerd een Joodse vriend te verraden. De jonge vrouw schaamt zich voor haar gedachten, maar ze is blij dat het zo is gelopen. Was dat niet gebeurd dan was haar echtgenoot nooit tewerkgesteld in Berlijn en had ze hem nooit ontmoet. Nu kunnen ze samen aan het nieuwe leven beginnen, met z’n drieën. Tevreden legt ze haar hand op haar buik. Haar kindje zal met een paspoort geboren worden, met een nationaliteit. Hoe anders was dat voor haar? Ze was stateloos toen ze in 1923 geboren werd als kind van Pools-Russische seizoenarbeiders. Maar dat wisten haar nieuwe buren in Amsterdam natuurlijk niet. Vlak na aankomst in Amsterdam krijgt ze een nieuwe identiteit: van stateloze, wordt ze nu een mof genoemd.

De jongen, die in 1945 nog rusteloos op zijn zolderkamertje zat, staat in 1946 op het dek van een groot schip. Nog een paar dagen en dan is hij in Indië. Hij kijkt er naar uit iets van de wereld te zien. Hij hoefde geen moment te twijfelen toen hij vlak na de bevrijding de oproep zag voor Nederlandse jongens om de orde en rust in Indië te herstellen. Hij wilde de Japanners verdrijven, zoals de Amerikanen en Canadezen dat in Europa met de Duitsers hadden gedaan. Maar Japan was inmiddels gecapituleerd en zijn opdracht daarom gewijzigd: hij zou de orde en veiligheid gaan herstellen in een gebied dat nu werd geteisterd door nationalistisch gespuis. Ook goed. Hij hoorde dat er Nederlanders werden vermoord en dat er sprake was van hongersnood in de kampongs. Zelfverzekerd tuurt hij over de zee, trots dat hij zich nu nuttig kan maken.

In Medan zit het meisje op de voorgalerij van het huis waar ze tijdens de Japanse bezetting met haar moeder en zus in is geplaatst. Haar ouders en haar zus zitten tegenover haar, ze zwijgen. Haar vader in een paar maanden geleden teruggekomen uit het kamp. Levend, godzijdank. Maar ze schrok van hoe hij eruit zag. Vermagerd, uitgeblust. De vrolijke twinkeling in zijn ogen, waar ze altijd zo van hield, is gedoofd. Hij staart alleen maar in stilte voor zich uit, in twee jaar tijd twintig jaar ouder geworden. Ze wachten de situatie af, ondanks dat het met de dag onveiliger voelt. Er is al meerdere keren op hun huis geschoten, door opgeschoten jongeren. De Brits-Indische soldaten doen hun best de Europese wijk veilig te houden, maar of de situatie beter wordt weten ze niet. ‘We gaan zo snel mogelijk naar Holland,’ mompelt haar vader. ‘Dan wachten we daar af tot het hier weer veilig is.’ Niemand geeft antwoord. ‘Maar eerst gaan we vanavond dansen in de soos,’ zegt het meisje na een tijd om de stilte te doorbreken. De dansavonden met de Brits-Indische soldaten en haar vriendinnen uit de wijk zijn de enige momenten waarop ze de onzekerheid van haar bestaan vergeet. Het is beter om te leven van dag tot dag.

Fast forward naar 2018, 73 jaar later. Hier sta ik, in Den Haag, een vrouw van 28 met de opdracht te vertellen hoe ik het herdenken van de Tweede Wereldoorlog er in de toekomst uit wil laten zien. Of we moeten blijven herdenken en op wat voor manier. Straks zijn de getuigen van de veertiger jaren immers allemaal dood, moeten we dan nog aandacht blijven besteden aan de oorlog?

Mijn antwoord op die vraag is volmondig ja. De stateloos geboren Pools/Russische jonge vrouw in Berlijn, haar Amsterdamse echtgenoot, de Joodse jongen op het schip naar Indië en het Indische meisje in Medan zijn namelijk mijn grootouders. Ook al zijn drie van hen al overleden, de levende uitkomst van oorlog staat hier recht tegenover jullie. Dat ben ik. Ik, die opgroeide in een familie waarin de oorlog nauwelijks aanwezig was – daar spraken we niet over – maar waarin de vragen vooral zijn ontstaan ná het overlijden van mijn Joodse opa en Indische oma.

Want waarom hadden we niet over die tijd? Waarom werd mijn moeder als klein meisje hardhandig de mond gesnoerd toen ze aan een Joodse tante vroeg waarom ze cijfertjes op haar arm had? En waarom heeft mijn oma nauwelijks iets verteld over de Japanse bezetting en de daarop volgende Bersiap en onafhankelijkheidsoorlog?

Nu ik ouder ben en afgestudeerd historicus weet ik de antwoorden op die vragen natuurlijk wel. Over sommige dingen kun je niet praten; sommige dingen wil je de volgende generatie besparen. Ik begrijp dat mijn grootouders in het verleden die keuze hebben gemaakt, maar het betekent wel dat volgende generaties op die manier worden weerhouden van het verleden te leren;  te leren om niet dezelfde fouten te maken als de generaties voor ons. Alleen daarom al is het belangrijk om stil te blijven staan bij de Tweede Wereldoorlog en ons te blijven realiseren dat vrijheid niet vanzelfsprekend is; dat fascisme, racisme, uitsluiting en geweldpleging iets is wat altijd opnieuw kan gaan overheersen en ons leven opnieuw kan gaan bepalen. Ik kan me niet voorstellen dat in de jaren ’30 iemand verheerlijkt zat te wachten op hoe de jaren ’40 er uit zouden komen te zien. Net als dat niemand er nu op zit te wachten dat dit soort jaren zich zullen herhalen. Toch leven we in een wereld van Trumps, Bolsonaro’s, Erdogans, Baudets en Orbans. Inmiddels laten we het zelfs gebeuren dat mensen aan de grenzen van Europa verdrinken en kinderen van immigranten in Amerika van hun ouders worden gescheiden. Is vrede gegarandeerd? Nee, dat lijkt mij niet.

Hoe moet herdenken er in de toekomst dan volgens mij uit zien?

In ieder geval anders dan nu. Ik pleit voor een manier van herdenken waarin duidelijk wordt dat de grens tussen goed en fout klein is. Dat een land slachtoffer kan zijn, Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog – maar tegelijkertijd ook dader: Nederland ná de Tweede Wereldoorlog - nadat we de bevrijding vierden! - met zijn zogenaamde Politionele Acties en zelfs al daarvoor: als koloniale macht die 350 jaar op een gewelddadige en racistische manier grondgebied claimde in een eilandenrijk hier 11.000 kilometer vandaan. Historicus Piet Hagen schat dat 350 jaar Nederlands kolonialisme in Indonesië miljoenen dodelijke slachtoffers heeft geëist; historicus Remco Raben schat tussen de 600.000 en een miljoen en dan hebben we het nog niet eens over de mensen die dwangarbeid overleefden of de mensen die zijn omgekomen tijdens de Transatlantische slavenhandel. Daarnaast kwamen tijdens de zogenaamde Politionele Acties - dus ná onze bevrijding - minstens 100.000 Indonesiers om, tegenover 6.250 Nederlandse soldaten en +/- 5.500 Nederlandse burgerslachtoffers tijdens de Bersiap.

Ik vind het belangrijk dat dit kader wordt toegevoegd in de manier waarop we in dit land onze geschiedenis beleven. Juist om te laten zien dat geschiedenis niet eenzijdig is. Je kan als land bezette en bezetter zijn tegelijkertijd. Dat is ingewikkeld, maar tegenstrijdigheden moet je niet ontlopen. Je kunt niet een beter mens of een beter land worden als je je eigen tekortkomingen niet wil benoemen.

Willen we dit volgende generaties aan hun verstand brengen, dan moeten we dit kader ook meenemen in onze geschiedenislessen. Kinderen leren nu over de verschrikkelijke oorlogsjaren in Nederland en Europa, maar nog altijd weet gemiddeld Nederland niet dat op 15 augustus het einde van de Tweede Wereldoorlog in Azië wordt herdacht en nog altijd weet gemiddeld Nederland niet waarom Indo’s na 1945 naar Nederland zijn gekomen. Tegelijkertijd heeft men over het algemeen heel weinig besef van wat kolonialisme nou eigenlijk is geweest. We vereren de VOC nog steeds, noemen Daendels een held (+/- 20.000 mensen kwamen om tijdens het aanleggen van de Grote Postweg onder dwangarbeid onder zijn beleid), we leggen geen krans voor de Indonesische slachtoffers die tijdens WOII en daarna door Nederlands toedoen zijn omgekomen, besteden landelijk nauwelijks aandacht aan Keti Koti en doen nonchalant over de figuur Zwarte Piet. En dat terwijl een ieder die zich een beetje verdiept in de geschiedenis van de slavernij, zou moeten erkennen dat alles wat alleen al neigt naar blackface verbannen zou moeten worden uit onze maatschappij, laat staan uit een traditie die een kinderfeest zou moeten zijn voor iedereen.

Mijn vraag is:  Hoe lang kan het door blijven gaan dat we zoveel waarde hechten aan het Nederlandse slachtofferschap, maar zo nonchalant doen als het gaat om de vraag wat we zélf in de wereld hebben aangericht? De manier waarop we de Tweede Wereldoorlog nu herdenken, waarbij we geen aandacht besteden aan de slachtoffers die we zelf hebben gemaakt, is daarmee hypocriet.

De scheidslijn tussen goed en fout is fragiel. Zo lang we dat niet erkennen, ben ik bang dat de kans op het maken van dezelfde fouten als 75 jaar geleden, groter is dan wel ons willen realiseren.

Inmiddels, een paar maanden nadat ik deze voordracht hield kreeg een partij die spreekt over ‘het zuiveren van het straatbeeld dat is verpest door migranten’ 17% van de stemmen en daarmee 13 zetels in de Eerste Kamer.  

Foto van de slachtpartij in Kuta Reh, tijdens de Atjeh Oorlog in 1904:  De dorpelingen van Kuta Reh besloten om zich niet over te geven. Zij hadden als verdediging slechts een aarden wal en 75 ouderwetse voorladers. Van Daalen, die gewend was om de …

Foto van de slachtpartij in Kuta Reh, tijdens de Atjeh Oorlog in 1904:
De dorpelingen van Kuta Reh besloten om zich niet over te geven. Zij hadden als verdediging slechts een aarden wal en 75 ouderwetse voorladers. Van Daalen, die gewend was om de tactiek 'complete overgave of complete dood' te voeren, beval het dorpje aan te vallen. Bij de slachting werden 313 mannen, 189 vrouwen en 59 kinderen doodgeschoten